Dezynfekcja i sterylizacja w gabinecie kosmetycznym

logo medika
Medika
17/8/2015
5
min
logo medikaDezynfekcja i sterylizacja w gabinecie kosmetycznym

Higiena w gabinecie kosmetycznym

Gabinety kosmetyczne to miejsca, gdzie łatwo mogą rozprzestrzeniać się drobnoustroje chorobotwórcze. Bardzo ważne zatem jest utrzymanie sanitarnego reżimu i nie pozwalanie na żadne odstępstwa w tym zakresie.

Przez wiele lat aspekty prawne regulowane były rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 17 lutego 2004 r., jednak wygasło ono 1 stycznia 2012 r.

Od tego momentu istnieje luka prawna, ale nowo otwierane salony opierają się zwykle na wytycznych ujętych w wymienionym rozporządzeniu.

Aktem prawnym, który reguluje zagadnienie szczegółowych wymagań sanitarno – epidemiologicznych jest ustawa z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorobach zakaźnych ludzi.

dezynfekcja

W artykule 16 tej ustawy znajdziemy zapisy nakładające obowiązek wdrożenia i stosowania procedur ochrony przed zakażeniami i i chorobami zakaźnymi na osoby, które wykonują zabiegi, w trakcie których dochodzi do przerwania ciągłości tkanek.

Wszystkie narzędzia, których używamy w gabinecie i miały kontakt ze skórą klienta, muszą być poddawane procesowi dezynfekcji. Jeśli dodatkowo przerywają ciągłość naskórka konieczne jest przeprowadzenie sterylizacji. Oczywiście m rozwiązaniem jest stosowanie narzędzi jednorazowy, co jednak nie zawsze jest możliwe.

Dezynfekcja w gabinecie kosmetycznym

Dezynfekcja jest procesem ograniczającym ilość drobnoustrojów do poziomu bezpiecznego, nie likwiduje ona jednak ich form przetrwalnikowych. W procesie sterylizacji eliminowane są zarówno formy wegetatywne jak i przetrwalniki mikroorganizmów.

Jest to niezwykle ważne w przypadku chorób roznoszonych drogą krwi, takich jak wirus HIV czy HBV i HCV. W przypadku tych ostatnich do zakażenia dojść może podczas kontaktu uszkodzonego naskórka z kroplą krwi niewidoczną gołym okiem.

quote

Do dezynfekcji w gabinetach kosmetycznych należy używać środków dopuszczonych do obrotu w tym charakterze na terenie kraju.

Oznacza to, że nie możemy zakupić sobie tego typu preparatów za granicą i używać ich w salonach, ponieważ nie przejdą one kontroli Sanepidu.

W tej chwili dysponujemy już zaawansowanymi środkami do dezynfekcji, które nie tylko są , ale i bezpieczne dla narzędzi, powierzchni czy skóry.

Pamiętać należy, że środek taki musi być stosowany zgodnie z przeznaczeniem i dokładnie w taki sposób, w jaki zaleca producent. Jeśli na opakowaniu znajdziemy informację, że preparat jest już gotowy do użytku, nie wolno go rozcieńczać, gdyż niszczy to jego właściwości przeciwdrobnoustrojowe.

Preparaty do dezynfekcji

Preparat do dezynfekcji powinien mieć jak najszersze spektrum działania w jak najkrótszym czasie. Powinien być aktywny przede wszystkim wobec bakterii, grzybów i wirusów (zwłaszcza WZW typu B i C, oraz HIV). Prawidłowy przebieg procesu dezynfekcji może daćją:

  • odpowiedni dobór preparatu
  • właściwe przygotowanie roztworu (odpowiednie stężenie)
  • pełne zanurzenie narzędzi w płynie
  • odpowiedni czas ekspozycji na działanie preparatu dezynfekującego

Odpowiednia dezynfekcja to zdrowie i bezpieczeństwo[caption id="attachment_131" align="alignleft" width="300"]

max medik clidery duze

Autoklawy - urządzenia do sterylizacji. W ofercie na www.maxmedik.pl[/caption]

Narzędzia przerywające ciągłość tkanek bezwzględnie poddaje się sterylizacji. w pełni metodą wyjaławiania, dopuszczoną w gabinetach kosmetycznych jest sterylizacja w autoklawie ciśnieniowym. Preferowana jest ze względu na szybkość, pewność, bezpieczeństwo (brak toksyczności) i niskie koszta.

Stosuje się tu parę wodną o temperaturze 121 lub 134 stopnie Celsjusza i ciśnienie odpowiednio 1 lub 2 atmosfery.

W autoklawach sterylizuje się narzędzia ze stali, szkła, ceramiki i gumy. Proces jest w pełni kontrolowany poprzez użycie wskaźników fizycznych, chemicznych i biologicznych.

Jednak, by może daćć jego prawidłowość, należy odpowiednio przygotować narzędzia. Muszą być one wcześniej wydezynfekowane, umyte i wysuszone, oraz zapakowane w specjalne rękawy do sterylizacji, stanowiące barierę dla mikroorganizmów.

Na rynku dostępnych jest wiele różnych autoklawów, na co więc zwracać uwagę przy wyborze? Po pierwsze trzeba zapoznać się z ich klasyfikacją. Europejska norma EN 13060 podaje trzy obowiązujące oznaczenia klasyfikacyjne:

  • klasa N – sterylizator przeznaczony do narzędzi litych, nieopakowanych. Nie nadają się do sterylizacji narzędzi przerywających ciągłość tkanek.
  • klasa S – autoklaw, w którym można sterylizować wybrane rodzaje narzędzi. Jest rozbudowaną wersją klasy N i podobnie jak w niej nie posiada pompy próżniowej, która usuwa powietrze z komory sterylizacyjnej. Posiada opcję suszenia narzędzi.
  • klasa B – urządzenie przeznaczone do sterylizacji wszystkich typów wsadów, zarówno opakowanych jak i nieopakowanych. Większość posiada drukarkę, dzięki której łatwiej jest archiwizować dane z przebiegu procesów sterylizacji.
banner utoklawy

Wybierz dobre akcesoria do dezynfekcji

Znając ten podział nie powinniśmy mieć większego dylematu przy wyborze autoklawu do naszego gabinetu. Zależnie od tego, jakie usługi oferujemy, powinniśmy zdecydować się na klasę B lub S, z tym, że różnica cenowa między nimi zazwyczaj nie jest wielka, a autoklaw klasy B z pewnością przejdzie wszelkie kontrole. Duży wybór tych aparatów, w opcjach z drukarką lub bez i w różnych pojemnościach znajdziecie na naszej stronie internetowej. Posiadamy również sterylizatory tunelowe.

Niektóre kontrole Sanepidu dopuszczają jeszcze użycie tzw. sterylizatorów kulkowych. Pamiętać jednak należy, że proces sterylizacji w żaden sposób nie jest tu kontrolowany i nie jesteśmy w stanie sprawdzić, czy przebiegł on prawidłowo.

Dlatego nawet jeśli do tej pory używaliście tego rodzaju sterylizatora, należy w najbliższym czasie rozważyć zakup autoklawu lub przynajmniej podpisać umowę o sterylizację z miejscem, który taki sprzęt posiada i codziennie oddawać tam swoje narzędzia.

Dezynfekcja powietrza
tagi: